Sejarah dan Asal Mula Masakan Dim Sum yang LezatDIM SUM (dalam dialek Cantonese) atau Dianxin (dalam bahasa Mandarin) secara harafiah berarti sedikit dari hati atau menyentuh hatimu. Kata ini disunting dan frasa yi dian xin yi yang artinya sedikit tanda mata. Kemudian secara umum kemudian digunakan sebagai istilah untuk menyebut camilan ringan.

Oim sum sudah dikenai sebagai makanan popular sejak ribuan tahun lalu. Kebiasaan makan dim sum konon bermula pada periode Jalur Sutra (Asia Tengah ke Cina) dan Dinasti Han (206 SM) hingga Dinasti Yuan (Abad 14 M). Ketika itu para petani, buruh dan pedagang yang berbisnis di sepanjang Jalur Sutra kerap mampir di . kedai teh pinggir jalan untuk minum teh di sore hari.

Kebiasaan ini sempat memudar pada abad ketiga gara-gara Tabib terkenal Hua Tuo mengatakan kebiasaan ngemil dim sum sambil minum teh bisa membuat badan jadi gemuk. Orang Kanton (Guangdong/Kwangtung) di Cina Selatan tidak mengindahkan imbauan ini. malah menjadikan dim sum sebagai makanan tradisional yang dinikmati bersama teman-teman sambil minum teh. Dari sinilah muncul istilah yumcha (mandarin yincha) yakni minum teh di kedai teh bersama teman-teman dekat sambil menyantap dimsum.

Sejak abad 10 telah dikenal sekitar 2.000 jenis macam dim sum. Di masa sekarang sebuah restoran besar dim sum biasanya menyajikan sekitar 100 jenis dim sum. Dim sum kemudian menjadi sarapan pagi khas Hong Kong (Hong Kong terletak tepat di seberang Propinsi Guangdong, Cina, sehingga masyarakatnya mengikuti kebiasaan di Guangdong). Dim sum sengaja dibuat kecil agar mudah disantap dalam satu kali suapan Bentuknya harus indah agar enak dinikmati bersama teh.

Dim sum disajikan dalam wadah kukusan bambu agar tetap panas.Di Hongkong Dim sum kerap dinikmati bersama dengan teh sambil main mahjong/maciok. Para pria lansia biasanya datang ke restoran dim sum atau kedai teh sambil membawa kandang burung kesayangan mereka. Dim sum dibuat dan disajikan dengan memperhatikan keharmonisan warna, bentuk, rasa, aroma, kualitas bahan dasarnya, jenis masakannya dan bahan-bahan alami yang baik untuk kesehatan Dim sum dibagi atas 4 kategori yaitu dim sum kukus.

Ceker, acar, dan aneka masakan, Dimsum goreng dan dimsum manis. Dianjurkan bagi penyuka dim sum memilih dim sum yang kandungan lemaknya rendah, namun karya karbohidrat seperti Steamed Rice-roll dan bakpao kukus. C hst berbagai sumber

Wikipedia Dim sum
Dim sum merupakan sejenis masakan Cina yang melibatkan suatu lingkungan luas hidangan ringan yang dihidang bersama teh Cina. Yum cha (yang secara harfiah “meminum teh”) adalah istilah yang digunakan untuk menjelaskan pengalaman makanan keseluruhan, khususnya dalam Kantonis sezaman. Ia juga dihidangkan pada waktu pagi hingga tengah hari di kedai makan Cina dan di kedai makan dim sum khas di mana hidangan lazim disediakan sepanjang hari. Hidangan disediakan dalam bahagian kecil dan termasuk daging, makanan laut, dan sayur-sayuran, dan juga pencuci mulut dan buah-buahan. Barang-barang ini biasanya dihidang dalam bakul pengukus kecil atau di atas pinggan kecil. Sesetengah keluarga Cina suka berkumpul untuk hidangan dim sum pada perayaan khas seperti Hari Ibu atau Tahun Baru Cina. Juga, ibu bapa Cina suka membawa anak mereka di sana hari Ahad untuk bertemu dan berbual dengan datuk nenek mereka. Sesetengah orang membawa surat khabar dengan mereka dan membincang berita dengan keluarga mereka. Sesetengah kedai makan Cina memberikan diskaun pada barang menu dibeli sebelum 11:00 pagi dan diskaun waktu teh selepas 2:00 petang untuk menggalakkan pelanggan mengelak dari datang pada waktu puncak makan tengah hari.

Dim Sum biasanya berkaitan dengan tradisi lebih lama Yum Cha (meminum teh), yang mempunyai akarnya pada para pengembara di Laluan Sutera kuno yang memerlukan suatu tempat untuk berehat. Oleh itu rumah-rumah teh didirikan di sepanjang tepi jalan. Para petani luar bandar, letih seleaps bekerja keras di ladang, akan juga pergi ke rumah teh untuk suatu waktu berehat petang teh. Pada mulanya, ia dianggap tidak sesuai untuk menggabungkan teh dengan makanan oleh kerana orang mempercayai bahawa ia akan menambah berat badan. Orang kemudian mendapati bahawa teh dapat bantu memudahkan pencernaan, jadi pemilik rumah teh bermula menambah pelbagai snek.

Seni berkaitan masak-memasak unik Dim Sum berasal dengan Kantonis di China selatan, yang selama berkurun-kurun mengubahkan Yum Cha dari penundaan merehatkan dan pengalaman waktu makan yang riang dan bising. Di Hong Kong, dan dalam banyak bandar raya dan bandar di prinvinsi Guangdong, banyak kedai makan Cina bermula menghidang dim sum seawal lima pagi. Ia dalah suatu tradisi untuk orang yang tua untuk berkumpul untuk makan dim sum selepas senaman pagi, sering menikmati membaca surat khabar pagi. Untuk banyak orang di China selatan, yum cha dilayan sebagai hari keluarga hujung minggu. Consistent with this tradition, dim sum restaurants typically only serve dim sum until mid-afternoon (right around the time of a traditional Western 3 o’clock coffee break), and serve other kinds of masakan Kantonis pada waktu petang. Kini, pelbagai barang dim sum juga dijual sebagai makanan bawa pulang untuk para pelajar dan pekerja pejabat yang bergerak.

Sementara dim sum (menyentuh hati) terdahulunya bukan sebuah makanan utama, tetapi hanya sebuah snek, dan oleh itu hanya bermakna menyentuh hati, ia kini sebuah makanan asasi budaya makan Cina, khususnya di Hong Kong. Para pegawai kesihatan kini mengkritik jumlah tinggi lemak basah kuyup dan sodium dalam sesetengah hidangan dim sum, memberi amaran bahawa dim sum kukus tidak seharusnya dianggap berkhasiat.Para pegawai kesihatan mencadangkan menyeimbangkan hidangan berlemak dengan sayur-sayuran masak, tanpa kuah.